Artykuły o Polish Polka

Poniżej zamieszczamy tłumaczenia artykułów o fenomenie polish polki w Stanach i Kanadzie, a także linki do oryginalnych, przede wszystkim amerykańskich tekstów. Znajdziecie tam podstawowe, encyklopedyczne informacje o historii tego muzycznego zjawiska, a także kilka artykułów o wpływach tej muzyki na współczesną muzykę taneczną w Polsce. Zachęcamy do lektury!

Polka klarnetowa

POLKA KLARNETOWA – NAJDOSKONALSZA POLKA NA ŚWIECIE! 
Artykuł autorstwa Joe Oberaitis’a, historyka zajmującego się polkami
 
Polka klarnetowa uznawana jest za przodka wszystkich polek! Początkowo znana była jako polka Dziadunio, obecnie określana w Polsce jako Dziadek.  Określenie Dziadunio jest oczywiście o wiele bardziej uprzejmym zwrotem w stosunku do dziadka.  Jakież to ironiczne, że polka uznana za przodka wszystkich polek nosi tytuł Dziadek! 
 
Dziedzina improwizacji polek zawdzięcza wiele Polce Klarnetowej.  Główna linia melodyczna doskonale umożliwia improwizację.  W konsekwencji, Polka Klarnetowa zapoczątkowała bogatą tradycję improwizacji muzyków polki nad melodiami z Polski.  W ciągu całej historii polek, dzieła polskie zawsze cechowały się kreatywnością i i talentem autorów.  Taki był właśnie geniusz Karola Namysłowskiego, który tworzył dźwięki będące inspiracją dla 
kolejnych generacji muzyków zajmujących się polkami!
 
Polka Klarnetowa została pierwszy raz nagrana w USA w Chicago roku 1915 przez Franka Przybylskiego dla wytwórni Columbia Records.
 
Nie należy nadmieniać, że była to wielka sensacja.  Od tamtego czasu, powstały setki nagrań, będących pokazem muzyków polkowych, którzy spróbowali swych sił z Polką Klarnetową.  Nawet artyści mainstreamowi jak Jimmy Dorsey, Jimmy Carrol i Raphael Mendez podjęli się tej próby.  Gdy ktoś jest gotów pomyśleć, że usłyszał już wersję finalną, to wtedy pojawi się wykonawca, jak np. zespół Polka Family, który po raz kolejny zaskoczy publiczność fantastyczną wersją tej Polki. 
 
Kompozytorem Polki Klarnetowej  (prawa autorskie Polki Dziadunio zastrzeżono 16. grudnia 1913 roku) jest Karol Namysłowski, urodzony w Polsce dnia 9. września 1856 roku. Podobni jak Li'l Wally, młody Karol wymykał się nocami w domu by w gospodzie przysłuchiwać się miejscowym kapelom folkowym.  Uczęszczał on do szkoły podstawowej w Lublinie, gdzie używanie języka polskiego było zabronione (był to obszar zaboru rosyjskiego) a rosyjscy nauczyciele gardzili polską muzyką.  Kilka lat później, już po ukończeniu Warszawskiego Instytutu Muzycznego, założył w Zamościu Włościańską Orkiestrę Karola Namysłowskiego, której członkami byli utalentowani synowie chłopscy, których uczył gry, nawet samemu fundując im instrumenty.  To był jego czas odwetu na zaborcach.  Członkowie zespołu ubieral
tradycyjne polskie stroje. Koncertowali w wielu miejscach, wywołując przy tym dreszczyk emocji polskiego społeczeństwa.  Karol Namysłowski epatował swoją polskością na przekór władzom. Dawał Polakom radość pięknych dźwięków mazurów, krakowiaków, oberków i oczywiście bogatych kompozycji polek.  Mówiono, że "potrafił pisać polki jak nikt inny”.  Czwiedzieliście,  że jedną z jego setek kompozycji, będąca obecnie stałym elementem repertuarów kapel polkowych, jest Mazurek Świr Świr. 
 
Amerykańska Polonia po prostu oszalała gdy Orkiestra Karola Namysłowskiego przyjechała do USA w roku 1925. Spędzili tam trzy miesiące, grając 80 koncertów w 14 stanach.  Pierwszy koncert odbył się w nowojorskiej Metropolitan Opera House.  Zagrali nawet w Białym Domu dla prezydenta Coolidge’a! Potem, zostali ściągnięci przez Victor Records do Camden w New Jersey gdzie nagrali 10 utworów.  Niech Bóg błogosławi prezydenta Coolidge’a i wytwórnię Victor Records! Od tamtego czasu odbyli setki tras koncertowych. Orkiestra istnieje do dnia dzisiejszego.  W roku 2006 hucznie obchodzono w Zamościu uroczystości 125-leci jej powstania! Miejmy nadzieję, że nadejdzie dzień, w którym autor Polki Klarnetowej - najdoskonalszej polki na świecie - zostanie uwieczniony w Międzynarodowej Polkowej Galerii Sław.

Powrót...